Vi hjälper dig

Vi är måna om att endast erbjuda förstklassiga produkter tillsammans med bästa tänkbara service dygnet runt. Vi strävar efter att vara det tryggaste valet inom diabetesvård.
Vi gör vårt arbete med stort hjärta och vi sätter alltid kundens behov i fokus. Det kan vara svårt att leva med diabetes och vi vet att det påverkar många av livets vardagliga situationer. Därför tar vi oss tid att svara på dina frågor om våra produkter då du kontaktar oss.

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren. Har du någon fråga som inte finns med på listan kan du maila den till oss: info@rubinmedical.se

Frågor & svar: Tandem T:slim X2

  • Var hittar jag telefonnumret till Rubin Medicals 24-timmars pumpsupport?

    Telefonnummer: 044-330 220 (Telefonnumret står på baksidan av pumpen)

  • Vad innebär er 24-timmars pumpsupport?

    040-15 54 80  vardagar 8–17
    Vår kundsupport hjälper dig med frågor kring din insulinpump, CGM eller andra funderingar kring våra diabeteshjälpmedel.

    Teknisk pumpsupport övriga tider 044-330 220
    Vår ambition är att kunna hjälpa dig så att din insulintillförsel skall kunna fortgå utan avbrott. Vi finns här för dig om du skulle råka ut för något akut problem med din pump. Frågor kring CGM hänvisar vi i första hand till kontorstid.

  • När kan jag uppdatera min pump?

    Tandem t:slim X2 är marknadens enda insulinpump med mjukvara som du enkelt uppdaterar via en dator.

    För att kunna uppdatera din pump behöver du en förskrivning på en mjukvaruuppdatering från din klinik. Kontakta din klinik för att se hur det ser ut i just ditt landsting. Din klinik måste förskriva uppdateringen och även Dexcom G6 från Rubin Medical.

  • Hur går uppdateringen till?

    Din klinik förskriver en mjukvaruuppdatering och Dexcom G6 från Rubin Medical. Du kommer sedan att genomföra en enkel och kortfattad webbutbildning för att säkerställa att du förstår den nya funktionen Basal-IQ. Efter avklarad utbildning får du inom 2-3 arbetsdagar ett uppdaterings-ID via mail som du behöver för att kunna uppdatera din pump. Du behöver ladda ner och installera en programvara på din dator för att kunna genomföra uppdateringen. All information kring detta kommer du att få från oss via mail när uppdateringen väl är förskriven. Detta är under förutsättning att ditt landsting har godkänt beställning av mjukvaruuppdateringen.

  • Jag har redan Dexcom G6 idag, hur uppdaterar jag min pump?

    Din klinik behöver förskriva uppdateringen och Dexcom G6 från Rubin Medical. Du behöver byta över från det Dexcom G6 systemet du använder idag till Dexcom G6 från Rubin Medical (om du inte redan gjort det) eftersom det är ett integrerat system.

  • Varför måste jag ha Dexcom G6 från Rubin Medical?

    Tandem t:slim X2 och Dexcom G6 är ett integrerat system där de olika delarna samarbetar. För att vi ska kunna ta ansvar, ge utbildning och support måste alla delar av systemet levereras av Rubin Medical.

  • Jag har ingen Tandem t:slim X2 idag, hur får jag den nya pumpen med Basal-IQ?

    Din klinik förskriver den nya pumpen med Basal-IQ-teknologi. Pumpen finns i de flesta landstings sortiment. Kontakta din klinik för att se hur det ser ut i just ditt landsting.

  • Fungerar mjukvaruuppdateringen till Basal-IQ tillsammans med Dexcom G5?

    Nej, mjukvaruuppdateringen till Basal-IQ fungerar endast med Dexcom G6. Det är ytterligare en produktförbättring eftersom du inte behöver kalibrera Dexcom G6.

  • Hur fungerar Basal-IQ-teknologin?

    Basal-IQ-teknologin pausar insulindoseringen vid behov för att hjälpa till att förebygga lågt blodsocker. Om glukosnivån förväntas sjunka under gränsvärdet 4,4 mmol/l pausar pumpen insulindoseringen automatiskt. Så fort glukosnivån börjar stiga igen återupptar pumpen doseringen. Det innebär att en paus i doseringen kan vara så kort som 5 minuter. Funktionen är aktiverad i pumpen som standardinställning och den sköter sig själv i bakgrunden utan att användaren behöver göra något.

  • Kan Tandempumpen pausa och höja dosen vid behov?

    Basal-IQ-teknologin, som nu är tillgänglig i de flesta landsting, pausar insulindoseringen vid behov för att förebygga lågt blodsocker.

    Nästa uppdatering, Control-IQ-teknologi, kommer även att kunna höja doseringen vid behov. Denna uppdatering lanseras i USA i början av 2020 och kommer senare till Sverige.

  • Jag har inte fått mitt unika uppdaterings-ID för uppdatering till Basal-IQ-teknologi. När får jag det?

    Du kommer att få ett mail från Rubin Medical när din klinik har beställt mjukvaruuppdateringen till din Tandem t:slim X2 insulinpump.

    Innan du kan uppdatera din Tandem t:slim X2 behöver du genomgå en webbutbildning på ca. 40 minuter. Efter genomförd utbildning får du ett certifikat som du digitalt ska maila till certifikat@rubinmedical.se. När vi har fått ditt mail med ditt certifikat skickar vi inom 2-3 arbetsdagar ditt unika uppdaterings-ID, som du använder för att uppdatera din pump med Basal-IQ-teknologin.

    Har du inte fått något uppdaterings-ID kontrollera om det hamnat i din skräppost. Har du skickat in ditt certifikat men ännu inte fått något uppdaterings-ID efter en vecka ber vi dig kontakta oss.

  • Kan jag använda en powerbank för att ladda min Tandem t:slim X2 insulinpump?

    Ja, det går bra att använda en powerbank för laddning av Tandem t:slim X2. Kravet är att den ska vara på minst 5V och klara 1000mA.

  • Varför kan pump och sändare tappa kontakt?

    Tandem t:slim X2 och Dexcom G5/G6 kommunicerar via bluetooth. Bluetooth signalen går via pumpens skärm så tänk därför på att alltid ha skärmen utåt samt sändaren på samma sida av kroppen. Då får du bästa möjliga förutsättningar för lyckad kontakt mellan enheterna.

  • Vad ska jag tänka på när jag flyger med min Tandem t:slim X2?

    Utsätt INTE din Tandem t:slim X2 för röntgen (fullbody scanner) som används för handbagage och incheckat bagage. Nyare helkroppsskanners som används för säkerhetsskanning på flygplatser är också en form av röntgen och din pump ska inte exponeras för dem. Meddela säkerhetspersonal på flygplatsen att din pump inte får utsättas för röntgenapparater och begär en alternativ undersökningsmetod. Din pump har utformats för att motstå vanliga elektromagnetiska störningar, inklusive metalldetektorer på flygplatser. I dokumentet “Information vid flygresa med Tandem t:slim X2” finns finns mer information.

  • Kan jag köpa en Tandem t:slim X2 insulinpump eller Eversense XL privat?

    Insulinpumpen Tandem t:slim X2 och Eversense XL säljs bara direkt till vårdgivare/kliniker i Sverige, Danmark och Norge. Vi säljer inte direkt till privatpersoner.

    Kontakta din klinik för att se hur det ser ut i just ditt landsting.

  • Skyddet för USB-porten på min insulinpump har gått sönder, vad gör jag nu?

    Skyddet för USB-porten är en förbrukningsvara och den kan beställas av din diabetessjuksköterska.

  • Jag upplever att min insulinpump har kort batteritid, vad kan det bero på?

    Att batteriet tar slut fort kan bero på olika saker. Kontrollera så att mobilanslutning för Bluetooth är avstängd. Om man har många larm, t.ex. ocklusionslarm eller CGM-larm drar det mer batteri, speciellt om man inte bekräftar dem. Likaså om man har displayen tänd mycket eller länge. Vi rekommenderar att man laddar sin pump ca 10-15 min/dag.

  • Var hittar man den totala dagliga basaldosen för ett dygn i Tandem t:slim X2?

    Det finns två vägar att gå:

    1) Gå in på Inställningar -> Min pump -> Personliga profiler -> välj aktuell profil. Tryck på “Redigera” och sedan på “Tidsinställningar”. Tryck på pilen nedåt i det högra hörnet på displayen tills du kommer till sista sidan, där du ser total daglig basal för den valda profilen. Observera att detta endast är den programmerade basaldosen per dygn som visas.

    2) Gå in på Inställningar -> pil ner -> Historik eller Pumphistorik (beror på vilken mjukvara du har) -> Basal. Välj aktuell dag (tänk på att du inte kan se dagens totala dagliga basal utan gårdagens och bakåt i tiden). Den siffran visar den faktiska totala dagliga basaldosen vald dag.

  • Hur fungerar min Tandem t:slim X2?

    Här på vår hemsida finner du instruktionsfilmer och broschyrer om våra produkter.

    Klicka HÄR för att komma direkt till sidan med informationsmaterial.

  • Vilka infusionsset kan jag använda till Tandem t:slim X2?

    Det beror på vilken reservoar du använder. Använder du reservoar med luer lock koppling passar Animas infusionsset. Använder du reservoar med t:lock koppling passar Tandems infusionsset.

  • Vilket insulin kan jag använda i Tandem t:slim X2?

    Humalog och Novorapid är testade av Tandem Diabetes Care, Inc. och säkra att använda i Tandem t:slim X2. Vi rekommenderar att man byter reservoar och insulin varannan till var tredje dag beroende på vilket infusionsset du använder.

  • Vad är Micro Delivery System och hur fyller jag reservoaren till Tandem t:slim X2?

    Tandem t:slim X2 har ett unikt doseringssystemet, ett så kallat Micro Delivery System. Fördelen med detta system är att du aldrig kommer i direktkontakt med hela insulinmängden i reservoaren. Reservoaren är liten men trots detta rymmer den 300 E insulin. Se vår film här hur du fyller reservoaren.

  • Hur tar jag av clipset från t:case?

    På t:case kan du flytta clipset så att du antingen bär pumpen vertikalt eller horisontellt. Ta först av t:case från pumpen. Använd att platt föremål för att lyfta upp plastbiten som håller fast clipset. Skjut samtidigt clipset uppåt. Flytta sedan clipset till den andra hållaren för clipset tills det klickar. Se film här.

  • Är Tandem t:slim X2 vattentät?

    Nej, den är inte vattentät. Den är vattentålig (IPX7) och testad på en meters djup under 30 minuter. Vi rekommenderar inte att man badar med den.

  • Hur länge håller batteriet på en laddning i Tandem t:slim X2?

    En laddning av batteriet håller upp till sju dagar vid normal användning. Använder du CGM håller en laddning upp till fem dagar. Batteriet är testat för att hålla hela pumpens garantitid på 4 år.

  • Hur lång tid tar det att ladda Tandem t:slims batteri?

    Vi rekommenderar att man laddar batteriet 10-15 minuter per dag. Laddar du batteriet när det är helt tomt tar det ca. 2,5 timme innan det är fulladdat.

  • Hur startar jag om Tandem t:slim X2?

    Ta för vana att koppla bort pumpen från kroppen innan du stänger av den. Du startar om pumpen genom att koppla den till en strömkälla precis som om du ska ladda den. Tryck och håll inne start/snabbolusknappen i ca. 30 sekunder tills pumpen piper. För att  starta den igen kopplar den till en strömkälla på nytt, du behöver inte trycka på start/snabbolusknappen utan den startar upp av sig själv. Observera att när pumpen varit avstängd så måste du ladda reservoaren på nytt igen (gammal reservoar kan sitta i) och även fylla slangen med minst 10,2E. Du måste ha minst 50E kvar i reservoaren för att slippa byta reservoar vid en omstart.

  • Jag får larm om ”Avbruten bolus” på min Tandem t:slim insulinpump, vad beror det på?

    Går du in i bolusmenyn och inte slutför en bolusprogrammering inom 90 sekunder utlöses larmet ”Avbruten bolus”. För att undvika detta larm ta alltid för vana att trycka på Tandemlogotypen (hemknappen) så att du alltid är i pumpens startfönster innan skärmsläckaren slås på.

KONTAKTA OSS

Vi är här för att hjälpa dig, vänligen kontakta oss