Frågor & svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren. Har du någon fråga som inte finns med på listan kan du maila den till oss: info@rubinmedical.se

 

Var hittar jag telefonnumret till Rubin Medicals 24-timmars pumpsupport?

Telefonnummer: 044-330 220 (Telefonnumret står på baksidan av pumpen)

Vad innebär er 24-timmars pumpsupport?

040-15 54 80  vardagar 8–17
Vår kundsupport hjälper dig gärna med frågor kring din insulinpump, CGM eller andra funderingar kring våra diabeteshjälpmedel.

Jour  044-330 220  alla dagar, dygnet runt
Vår ambition är att kunna hjälpa dig så att din insulintillförsel skall kunna fortgå utan avbrott. Jouren finns här för dig om du skulle råka ut för något akut problem med din pump!

Kan man få låna en semesterpump när man ska resa utomlands och vad kostar det?

Vi lånar kostnadsfritt ut pump till de som har en Animas insulinpump. Vi ber dig beställa i god tid, minst 2 veckor före din utlandsresa. Beställer gör du genom att fylla i en låneansökan här på hemsidan, under fliken ”Hjälp och support” -> Semesterpump”.

Hur beställer jag bärsystem?

Det skiljer sig från landsting till landsting när det gäller hantering av bärsystem. På det här pdf-dokumentet finns mer information.

Hur gör jag en beställning hos er?

Om du har ett recept som ligger hos oss får du ut varorna genom att antingen:

  • mejla oss (bestallning@rubinmedical.se)
  • ringa oss: 040-15 54 80

Fullständig instruktion finns här på pdf-dokumentet

Vilka infusionsset kan man använda med Animas Vibe?

Man kan använda alla infusionsset som finns på marknaden, som har en standard Luerkoppling.

Vilka är de vanligaste infusionsseten till Animas Vibe?

Det är Inset II samt Inset 30. Inset II är ett 90 graders set där plastkanylen går rakt in. INSET 30 är ett 30 graders set där plastkanylen går in i 30 grader. Båda har inbyggd inserter för en enkel, lätthanterlig, trygg applicering och bästa komfort.

Är Animas vattentät så att jag kan simma och ha pumpen på mig i vatten?

Animas klarar att vara på 3,6 meters djup i upp till 24 timmar. Så det går att simma med pumpen på sig.

Hur ofta bör man byta reservoarlock och batterilock?

Vi rekommenderar att man bör byta reservoarlock och batterilock minst två gång per år. Vid behov kan man behöva byta var tredje månad (t ex om du regelbundet badar med pumpen på och/eller arbetar i en dammig miljö).

Skärmbilder för CGM-data/-trender

faq-kalibrering

Varning för utanför området symbolen

faq-utanfor-omradet

Sensor fel 0

faq-sensor-error

Sensor fel 1

sensor-error-1

??? -symbol (okända CGM värden)

faq-okanda-varden

Sändarens batteri svagt

faq-batteri-svagt

CGM-sensorfel

faq-sensorfel

CGM-datafel

faq-datafel